تست کلید نشت یاب (محافظ جان)

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید: 

                   

  کلید جریان  نشت یاب  (محافظ جان )

اسامی مختلف این وسيله :

 1-کليد محافظ جان

2-  کليد FI

3- رله تفاضلی Difrential Relay:

4- RCD Residual Current Device :

5- RCB Residual Circuit Breaker :

6- Ground Fault Interrupts : GFI

7- ELCB Earth Leakage Circuit Breaker :

 

این کلید بوسیله مقایسه جریانهایی که از فاز و نول ( سیم برگشت جریان) عبور میکند، جریان عبوری یا نشتی به زمین ( یا ارت ) را مشخص می کند. این وسیله به اندازه ای حساس است که می تواند جریان های نشتی کوچک را که باعث عملکرد فیوز نمیشوند، ولی می توانند برای شروع یک آتش سوزی یا برق گرفتگی کافی باشند بیابد . چنین جریانی باعث قطع این کلید و در نتیجه جدا شدن منبع تغذیه خواهد شد .

 کلیدنشت یاب شخصی را که احتمالا بین دوفاز یا فاز و نول دچار شوک می شود،محافظت نخواهد کرد.

اگر شخص از قسمتی که نسبت به زمین برقدار است دچار شوک الکتریکی شود ، به دلیل جریانی که از بدن وی به زمین عبور میکند ، این کلید در چند صدم ثانیه منبع تغذیه را قطع میکند.

لازم به یادآوری است که این کلید مقدار جریان را کاهش نخواهد داد ، بلکه تنها مدت زمان شوک را محدود خواهد کرد.

چنان که در شکل زیر نشان داده شده ، سیم های فاز و نول از یک ترانسفورماتور جریان(C.T) عبور میکند و سیم پیچ ثانویه آن به یک آشکارگر الکترونیکی حساس متصل می شود که می تواند باعث قطع یک کلید قطع کننده (بریکر) شود که با خط 220 ولت و 50 هرتز یا 110 ولت و 60 هرتز سری می باشد.

 

                            

اگر جریان خطا به طور مستقیم از سیم فاز به زمین نشت کند، مثلا اگر شخصی یک ترمینال برقدار را لمس نماید یا انگشت خود را به داخل سر پیچ لامپی بکند یا اگر موتوری داخل آب بیافتد و یا اگر عایق بین موتور و بدنه زمین شده آن شکسته شود، جریان خطا بوجود می آید. در هر کدام از این شرایط ، جریان کل عبوری از داخل ترانسفورماتور جریان صفر نبوده و برابر IF می باشد. شار مغناطیسی و در نتیجه، ولتاژ القایی EF به وجود می آید و باعث قطع کلید می شود. جنس هسته ترانسفورماتور باید در چگالی های شار پایین فوق العاده نفوذپذیر و حساس باشد.

این نوع کلید یک وسیله الکترومکانیکی قابل اعتماد است که مانند هر وسیله مکانیکی دیگر شرایط محیطی مانند رطوبت و گرد و غبار می تواند بر عملکرد آن اثر بگذارد. هر تاخیری در عملکرد آن نیز می تواند کشنده باشد.. به همین جهت یک دکمه آزمایش دارد که باید هراز چند گاه از طریق آن عملکرد کلید آزمایش شود و در صورتی که اشکال دارد رفع گردد. وبرای تست عملکرد صحیح آن در مدار الکتریکی  ساختمانها و یا کارگاه ها باید با استفاده از ابزار تست مناسب با دقت کافی مورد تست و ارزیابی قرار گیرد. تستر کلید های نشت یاب( محافظ جان )  باید توانایی   عبور جریان  نشت 30 میلی آمپر به زمین را داشته باشد این جریان از طریق اتصال سیم فاز با یک مقاومت بالا  یه هادی حفاظتی مدار برقرار می شود .جهت تست مدار مورد نظر باید اتصال دستگاه تستر با پریز برقرار شود معمولا این اتصال با استفاده از دوشاخه ی مناسب برقرار می گردد و سپس جریان تست دستگاه رو ی 30 میلی آمپر تنظیم شده و کلید تست را می فشاریم چنانچه در این مرحله تنها کلید نشت یاب عمل کند نتیجه می گیریم که نشت یاب (محافظ جان )  و مدار الکتریکی آن عملکرد درستی دارد .

این شرکت آماده ی همکاری و ارائه ی خدمات تست و بازرسی حفاظت فنی کلید های نشت یاب (محافظ جان ) و همچنین مدارهای آنها می باشد. در پایان گواهی صحت عملکرد سیستم از طرف مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار صادر می گردد .

این گواهی قابل ارائه به :

بازرسان محترم وزارت کار

مسولین محترم ایمنی صنایع و ادارات 

ناظران محترم نظام مهندسی ساختمان

کارشناسان محترم استاندارد

کارشناسان محترم اداره آتش نشانی

است.

 

جهت تست وبازرسی کلید نشت یاب( محافظ جان)  و سیستم ارتینگ همچنین مشاوره و صدور تاییدیه ایمنی وزارت کار  با ما تماس بگیرید.

                02166378805               

           09192642239

 


امتیاز دهید: