بازرسی فنی جرثقیل های متحرک بر اساس استانداردهای ASME , DOE

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید: 

بازرسی جرثقیل

 

از آنجایی که بازرسی جرثقیل ، جنبه ی ایمنی استفاده از آن را تضمین می کند ، تست و بازرسی فنی از جرثقیل امری بسیار مهم و ضروری شمرده می شود . به طور کلی تمام تجهیزات و قسمت های ساختاری دستگاه باید به طور منظم و هماهنگ با سایر اجزا حرکت کند و هیچ گونه ارتعاش ، نوسان و لقی غیر طبیعی نداشته باشند . اجزای جرثقیل باید فاقد هرگونه سائیدگی بیش از حد ، تغییر شکل و آسیب آشکار باشند . کلیه ی تجهیزات و وسایل ایمنی ، نشانگرهای دستگاه (بار ، زاویه بوم و شعاع) ، ابزارهای کنترلی و سایر بخش های عملگر باید در هر بازرسی ارزیابی شده و در وضعیت خوبی قرار داشته باشند .

استانداردهای مختلف ، تقسیم بندی های گوناگونی را برای بازرسی فنی از جرثقیل بر اساس زمان ، نوع بازرسی و اهمیت آن ارائه کرده اند که سه استاندارد مهم در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهیم .

  • (DOE , ASME)
  • (OSHA/ANSI)
  • AS (Australian Standard)

با توجه با همپوشانی دو استاندارد DOE و ASME این دو استاندارد به صورت یک جا مورد بررسی قرار می گیرند .

 

 

بازرسی فنی جرثقیل های متحرک بر اساس استانداردهای ASME , DOE

 

بر اساس استانداردهای مذکور ، بازرسی فنی از جرثقیل های متحرک به پنج دسته تقسیم می شوند :

1- بازرسی مقدماتی (Initial Inspection)

پیش از نخستین استفاده از جرثقیل ، تمامی جرثقیل های جدید یا تعمیر شده باید مطابق با برگه های بازرسی توسط بازرس ماهر بازدید شوند و تمام اسناد و مدارک بازرسی به همراه تاریخ و امضای بازرس ، تهیه ، بایگانی و در دسترس باشند .

2- بازدید پیش از شروع کار

رانندگان یا سایر افراد آگاه باید هر روز قبل از شروع کار موارد زیر را مورد بازرسی چشمی قرار دهند . ثبت این اطلاعات به صورت مکتوب مورد نیاز نیست .

  • تمام سیستم های کنترلی
  • قلاب جرثقیل (تغییر شکل ، ترک خوردگی ، ضعیف شدن و ضامن قلاب)
  • سیستم هیدرولیک (سطح مناسب روغن هیدرولیک و جک های تعادلی)
  • بازدید از شیلنگ ها ، مخازن ، شیرها و پمپ ها به منظور اطمینان از عدم وجود نشتی روغن و هوا
  • بازدید از سیم بکسل (خوردگی ، له شدگی ، سائیدگی ، پیچ خوردگی)
  • سیستم قطع کن برقی قلاب و آژیر آن
  • بازدید از بوم به منظور مشخص کردن آسیب یا تغییر شکل اجزای ساختاری آن

 

3- بازرسی ماهیانه

رانندگان یا سایر افراد آگاه باید به طور ماهیانه اجزاء و قسمت های زیر را از لحاظ آسیب ، ضعیف شدن و عدم کارایی لازم مورد بازرسی چشمی قرار دهند تا هیچ گونه تغییری در سیستم های ایمنی و ظرفیت جرثقیل رخ ندهد . اسناد و مدارک مربوط به این نوع بازرسی باید دارای تاریخ و امضا بوده و بایگانی شود .

  • قسمت های مهم دستگاه مانند ترمزها و قلاب ها
  • سیم بکسل های بالابر
  • پایین آوردن قلاب برای آزمایش و سنجش استحکام آن
  • بازرسی از قلاب برای تشخیص ترک خوردگی ، تغییر شکل ، آسیب دیدگی ناشی از مواد شیمیایی و حرارت و چفت شدن ضامن ایمنی

 

4- بازرسی مداوم

رانندگان یا سایر افراد آگاه باید در فواصل زمانی مشخص و بطور مداوم در کمتر از یک ماه به صورت چشمی موارد زیر را مورد بازرسی قرار دهند در این نوع بازرسی نیازی به ثبت و بایگانی مدارک نیست .

  • کلیه سیستم های کنترلی و تنظیم کننده (فرسودگی بیش ازحد ، آلودگی ناشی از روغن ها یا سایر اجسام خارجی که مانع عملکرد صحیح می شود)
  • کلیه وسایل ایمنی
  • سیستم جمع کننده ی سیم بکسل مطابق با توصیه های سازنده
  • سیستم برقی مطابق با توصیه های سازنده
  • فشار باد لاستیک ها (تایرها)
  • اجزای بوم (تغییر شکل ، آسیب دیدگی اجزای ساختاری)

پس از بازدید موارد فوق در صورتی که نیاز به بازرسی بیشتر باشد ، راننده و فرد آگاه باید دستگاه را برای بازرسی دقیق تر به قسمت بازرسی فنی ارجاع دهد .

 

5- بازرسی دوره ای

این نوع بازرسی ، بازرسی تکمیلی بوده و فقط توسط بازرس مجرب و ماهر در فواصل زمانی یک الی دوازده ماهه انجام می شود . این نوع بازرسی بر اساس میزان فعالیت جرثقیل ، سرویس دهی و شرایط محیطی انجام می شود . بازرس باید تمامی کمبودها و نواقص را در نظر گرفته و تعیین کند که آیا این نواقص می توانند در روند ایمن انجام کار خللی ایجاد کند یا خیر . اسناد و مدارک این نوع بازرسی باید دارای تاریخ و امضای بازرس بوده و بایگانی شود . گاهی بعد از بازرسی ، پلاک فلزی بازرسی روی بدنه ی دستگاه نصب می شود که نتیجه ی بازرسی و تست های انجام شده روی جرثقیل یک کپی در اختیار راننده قرار می گیرد تا در صورت لزوم در اختیار افراد مربوطه باشد .

مواردی که در این بازرسی مورد توجه اند عبارتند از :

الف- اجزای ساختاری

  • هرگونه تغییر شکل ، خوردگی ، فرسودگی و ترک خوردگی در اسکلت دستگاه شاسی و بوم
  • پیچ و مهره و پرچ های شل ، آزاد و بریده شده
  • قرقره ها و درام های ترک خورده و ضعیف شده

آسیب دیدگی قلاب ، ناشی از تماس با مواد شیمیایی ، هرگونه تغییر شکل ، خوردگی ، فرسودگی و ترک خوردگی و باز شدن بیش از پانزده درصد دهانه ی قلاب از حالت اولیه یا انحراف بیش از ده درجه ی قلاب از حالت اولیه

  • آزمون های غیر مخرب : در این آزمون ها با کمک اشعه ی رادیوگرافی (RT: Radiography Test) ، تست مایع منافذ (PT: Penetration Test) ، تست ذرات مغناطیس (MT: Magnetic Test) ، تست آلتراسونیک (UT) بازرس می تواند هرگونه نقص و اشکال فنی در ابعاد بسیار کوچک سطحی و زیر سطحی را شناسایی کند . حداقل یک بار در سال این گونه تست ها باید انجام گیرند .
  • قسمت های صدمه دیده ، ترک خورده و معیوب مانند پین ها ، قسمت های دوار ، شفت ها ، دنده ها ، غلتک ها و وسایل قفل کننده
  • فرسودگی بیش از حد قطعات سیستم کلاچ ، ترمز ، لنت ترمز ، ضامن ها
  • کالیبره بودن نشانگرهای بار ، زاویه ی بوم و سایر وسایل عملگر
  • سیسیتم سوخت رسانی ، تجهیزات الکتریکی و قسمت های مولد نیرو (موتور ،ژنراتور و ...)
  • نشتی رادیاتورها و خنک کننده های روغن و نیز انسداد احتمالی مجاری هوا
  • سیستم هدایت کننده و فرمان
  • فرسودگی بیش از حد لاستیک ها
  • زنگ زدگی میل پیستون و سوپاپ های کنترلی هنگام درجا کار کردن دستگاه

ب- لوله ، شیلنگ و اتصالات سیستم های هیدرولیکی و پنوماتیکی

  • هرگونه نشتی در محل اتصالات ، شیلنگ های قابل انعطاف که توسط بست های فلزی متصل شده اند .
  • برجستگی یا تغییر شکل غیرعادی در پوشش خارجی شیلنگ های هیدرولیکی و پنوماتیکی .
  • نشتی در محل اتصالات که توسط سفت کردن پیچ و مهره برطرف نمی شود .
  • علائم و نشانه های سائیدگی و خراشیدگی بیش از حد در سطح خارجی شیلنگ ها و لوله های تحت فشار

ج- موتورها و پمپ های هیدرولیکی و پنوماتیکی

  • پیچ ها و بست های شل و آزاد
  • نشتی در محل اتصالات
  • هرگونه صدا و ارتعاش غیر عادی
  • نشتی در سیستم آب بندی محورها
  • سرعت عملکرد پایین دستگاه (کند کارکردن دستگاه)
  • گرم شدن بیش از حد مایعات خنک کننده
  • افت فشار دستگاه

د- شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک

  • ترک خوردگی در ساختمان شیر
  • برگشت نامناسب اجزای گردنده ی شیر به وضعیت عادی
  • نشتی در محل اتصالات
  • نقص در شیرهای اطمینان برای تنظیم فشار مناسب (شیرهای اطمینان باید بر اساس مشخصات ارائه شده توسط سازنده بازرسی شوند)

ه- سیلندرهای هیدرولیک و پنوماتیک

  • حرکت خود به خودی سیلندر هیدرولیک که به علت نشتی روغن اطراف پیستون است
  • نشتی در میل پیستون آب بندی شده
  • خراشیدگی ، شکاف و فرورفتگی میل پیستون
  • شل شدن و تغییر شکل دادن چشمی های میل پیستون و اتصالات

و- فیلترهای روغن

وجود ذرات لاستیکی در اجزای فیلتر می تواند نشانه ی خرابی شیلنگ یا ارینگ (O`ring) باشد . وجود ذرات فلزی در فیلتر ممکن است نشانه ی نقص در پمپ ها ، موتورها یا سیلندر باشد . در صورت مشاهده ذرات یاد شده ، بازرس موظف است علت اصلی را یافته و دستور اقدام اصلاحی را صادر کند .

ز- سیم بکسل (Wire Rope)

بازرس موظف است سیم بکسل ها را از لحاظ موارد زیر طبق توصیه ی سازنده بررسی کند :

طول سیم بکسل ، جنس مغزی ، نوع و قطر ، خوردگی ، له شدگی ، سائیدگی ، فرسودگی ، بریدگی ، تاب خوردگی ، شعاع پیچش ،اتصالات و بست های سیم بکسل

جرثقیل هایی که بیش از شش ماه بدون استفاده بوده اند باید قبل از شروع کار مطابق با بند 5 (بازرسی دوره ای) مورد بازرسی قرار گیرند .

لازم به ذکر است جرثقیل هایی که در شرایط نامناسب آب و هوایی کار می کنند باید در دفعات بیشتری مورد بازرسی قرار گیرند .

 

 

 برچسب ها:

شما اولین نفری باشید که نظر می دهد

ارسال نظر جدید

کد امنیتی

امتیاز دهید:
Where you can buy Louis Vuitton imitazioni Louis Vuitton taschen replica:

Handbags Replica Fake Jewelry Online Fake Louis Vuitton Bags Fake Jewelry Online Louis Vuitton Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica Fake Jewelry Online Louis Vuitton Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica Fake Jewelry Online Louis Vuitton Handbags Replica High Quality Replica Handbags Handbags Replica Handbags Replica Handbags Replica Fake Louis Vuitton Bags Louis Vuitton bags Replica Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica High Quality Replica Watches Fake Jewelry Online High Quality Replica Handbags Fake Louis Vuitton Bags Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica High Quality Replica Watches Fake Jewelry Online High Quality Replica Handbags High Quality Replica Handbags Louis Vuitton Handbags Replica Fake Louis Vuitton Bags Fake Louis Vuitton Bags Fake Jewelry Online Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica Fake Jewelry Online High Quality Replica Handbags High Quality Replica Handbags Louis Vuitton Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica Handbags Replica Fake Louis Vuitton Bags Fake Jewelry Fake Jewelry Online Louis Vuitton Handbags Replica Louis Vuitton Handbags Replica High Quality Replica Handbags Fake Louis Vuitton Handbags High Quality Replica Handbags Louis Vuitton Handbags Replica